menu
Opis filmu
Reżyser i filmografia
Pełna stopka
Film w internecie
Informacje o cyklu
Theo Angelopoulos – poezja obrazu
Kino Theo Angelopoulosa
Polityka poleca: Theo Angelopoulos - grecki wizjoner i poeta kina
Seanse
21 LIPCA, 09:45
Helios 2
23 LIPCA, 12:45
Helios 2
Twoja metka
Wybierz kolor metki:
Opis metki:

Opis metki widoczny dla innych

Metki innych
zielone: 27, zółte: 17, czerwone: 21
Niekoniecznie.
~ marakieno
może...
~ muzka

Podyskutuj o filmie na forum

  Indeks cyklu  
Podróż na Cyterę
Voyage to Cythera / Taxidi sta Kithira
reż. Theo Angelopoulos / Grecja 1983 / 137’
retrospektywa: Theo Angelopoulos

Obsada

Manos Katrakis, Giulio Brogi, Dora Volanaki, Mairi Chronopoulou

Opis filmu

Grecki reżyser, Aleksander, przygotowuje się do realizacji filmu o powracającym z emigracji starszym mężczyźnie. Na planie spotyka sędziwego sprzedawcę lawendy, którego z nieznanych powodów zaczyna śledzić. Wówczas płynnie wkraczamy w świat jego scenariusza, w którym Aleksander odgrywa rolę syna czekającego na niewidzianego od kilkudziesięciu lat ojca. Spyros, przed laty uczestnik lewicowego ruchu oporu, po przegranej wojnie domowej, musiał ratować się ucieczką do Związku Radzieckiego. W ojczyźnie zostawił żonę i dwójkę dzieci, które po latach na nowo muszą określać swój stosunek do ojca. Na początku lat 80. Spyros wraca do Grecji, czeka tu na niego wierna i wciąż kochająca żona, ale też świat nieczuły na jego dawną ofiarę. Rodzinna wioska zostaje zamieniona na ośrodek narciarski, a władze nie chcą bohaterowi wydać greckiego paszportu, zmuszając go do podjęcia dalszej wędrówki.

Podróż na Cyterę stanowiła przełom w twórczości Angelopoulosa, który pod wpływem swego nowego współscenarzysty, Tonino Guerry, zastąpił historiozoficzne analizy egzystencjalną refleksją. Wprowadził jednostkowego bohatera, wykorzystywał muzykę ilustracyjną, a także unikał trudnych dla obcokrajowców politycznych kontekstów. W Podróży na Cyterę w kunsztowny sposób połączył narrację subiektywną z obiektywną i tym dziełem otworzył tzw. trylogię milczenia (miłości, historii i Boga).

Rafał Syska

 

Staramy się osiągnąć ten rodzaj minimalizmu, jaki charakteryzuje japoński teatr, tak aby rytmem i milczeniem silniej wydobyć krzyk. (…) To, co chcę osiągnąć, to rodzaj brechtowskiej epiki, w której psychologiczna interpretacja nie jest konieczna.

Theo Angelopoulos

Moje NH
Strona archiwalna
Nawigator
PWŚCPSN
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
Program:
Moje filmy:
Indeks A-Z
Koncerty w Arsenale
Wydarzenia w Operze
Szukaj filmu/reżysera:
Skocz do cyklu: