menu
Opis filmu
Reżyser i filmografia
Pełna stopka
Zwiastun
Film w internecie
Informacje o cyklu
Theo Angelopoulos – poezja obrazu
Kino Theo Angelopoulosa
Polityka poleca: Theo Angelopoulos - grecki wizjoner i poeta kina
Seanse
25 LIPCA, 09:00
Helios 2
26 LIPCA, 18:00
Helios 2
Twoja metka
Wybierz kolor metki:
Opis metki:

Opis metki widoczny dla innych

Metki innych
zielone: 69, zółte: 21, czerwone: 18
Trzeba?
~ marakieno

Podyskutuj o filmie na forum

  Indeks cyklu  
Spojrzenie Odyseusza
Ulysse's Gaze / To vlemma tou Odyssea
reż. Theo Angelopoulos / Grecja, Francja, Włochy, Niemcy 1995 / 173’
retrospektywa: Theo Angelopoulos

Obsada

Harvey Keitel, Erland Josephson, Maïa Morgenstern, Thanassis Vengos, Jorgos Michalakopoulos

Opis filmu

Po latach nieobecności do ojczyzny wraca grecki reżyser. Czując narastającą obcość, ale też kryzys twórczy wyrusza w dalszą podróż. Jej celem staje się tym razem poszukiwanie zaginionej kopii filmu braci Manakich, pionierów kina, którzy na początku XX wieku, jako pierwsi, utrwalili obraz Bałkanów. Ślad legendarnego filmu prowadzi go od Grecji, przez Albanię, Macedonię, Bułgarię, Rumunię aż po ogarnięty wojną Belgrad i Sarajewo. Po drodze spotyka kilka kobiet, zwykle ofiar wojen i ideologii. Żadna z nich nie jest w stanie zatrzymać go na dłużej, bo jego chęć znalezienia zaginionych archiwaliów jest większa niż potrzeba posiadania bliskiej osoby.

Jeden z najwybitniejszych filmów Angelopoulosa, który sumuje wszystkie wątki jego twórczości: samotność skazanego na wieczną tułaczkę artysty, motyw granicy - źródła nietolerancji i przemocy oraz okrucieństwa wszelkich ideologii. Angelopoulos współczesną historię wpisał po raz kolejny w wątki mitologiczne. Podróż reżysera staje się bowiem wędrówką Odyseusza, a spotkane po drodze kobiety (ich role zagrała Maïa Morgenstern) przyjmują cechy Penelopy, Kalipso, Kirke i Nausikaa'i. Kontemplacyjne i poetyckie Spojrzenie Odyseusza, zrealizowane 100 lat po wynalezieniu kinematografu, wyrażało sprzeciw Angelopoulosa wobec współczesnego, komercyjnego kina. Stanowiło również dramatyczną odezwę artysty bezradnego wobec wojny na Bałkanach, tragedii Srebrenicy, Mostaru i Sarajewa.

Rafał Syska

 

Świat potrzebuje teraz kina bardziej niż kiedyś. To właśnie film może być ostatnim bastionem chroniącym świat przed jego spustoszeniem. Zajmując się granicami, różnorodnością języków i kultur, zawsze starałem się szukać nowej formy humanizmu.

Theo Angelopoulos

Moje NH
Strona archiwalna
Nawigator
PWŚCPSN
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
Program:
Moje filmy:
Indeks A-Z
Koncerty w Arsenale
Wydarzenia w Operze
Szukaj filmu/reżysera:
Skocz do cyklu: