menu
Opis filmu
Reżyser i filmografia
Pełna stopka
Film w internecie
Informacje o cyklu
Najważniejsze to kochać - kino Andrzeja Żuławskiego
Seanse
25 LIPCA, 10:00
Teatr Lalek
26 LIPCA, 16:00
Teatr Lalek
Twoja metka
Wybierz kolor metki:
Opis metki:

Opis metki widoczny dla innych

Metki innych
zielone: 14, zółte: 11, czerwone: 17
Niekoniecznie tutaj.
~ marakieno

Podyskutuj o filmie na forum

  Indeks cyklu  
Błękitna nuta
Blue Note / La note bleue
reż. Andrzej Żuławski / Francja, Niemcy 1991 / 131’
retrospektywa: Andrzej Żuławski

Obsada

Janusz Olejniczak, Marie-France Pisier, Sophie Marceau, Noemi Nadelmann, Feodor Atkine, Roman Wilhelmi, Grażyna Dyląg

Opis filmu

Film ukazuje 36 godzin z życia Chopina, które kompozytor spędza w Nohant. W tym ostatnim dniu miłość Chopina i George Sand kończy się, a wraz z nią kończy się twórczość kompozytora, który na parę lat przed śmiercią umieścił na papierze ostatnią nutę. Tę właśnie George Sand nazwała La note bleue.

Jan Słodowski

 

Błękitna nuta opowiada o parze, chyba centralnym temacie każdego mego filmu, począwszy od Trzeciej części nocy. (…) Interesowało mnie drążenie artystycznej enigmy: kim była naprawdę George Sand, ta wulgarna, zdradziecka kobieta, grafomanka, która przykleiła się do Chopina? Była wielce ważna dla kobiecego świata, dla kobiecego ducha emancypacji. Była też ważną socjalistką, ale w prywatności była kobieta wstrętną. Chopin znalazł się w parze z kobieta absolutnie nie dla niego. (…) Pierwszym jednak powodem było jednak pragnienie zrobienia filmu w pełni lata, w słońcu, pośród drzew, łąk. W tej naturalnej oprawie wszystkie atrybuty i oznaki dobrobytu powoli znikają, zostawiając miejsce bólowi; jednym słowem, chciałem zrobić film o ostatnim dniu błogostanu.

Andrzej Żuławski, Opętanie

 

Powierzając rolę Fryderyka Januszowi Olejniczakowi, wybitnemu pianiście, Żuławski przesądził o niezwykłości swego filmu. Sprawił, że Błękitna nuta jest filmem wypełnionym po brzegi muzyką. (…) Ten niezwykły zabieg reżyserski jest oczywiście udany tylko dzięki temu, że rolę Chopina kreuje wybitny pianista. Że widzimy i kontrolujemy wzrokiem, kto jest odtwórcą kolejnych taktów. Janusz Olejniczak, który także i aktorsko w pełni stanął na wysokości zadania (…) przekonuje nas z łatwością do idei, której samymi sztuczkami montażu nie można by wyrazić równie sugestywnie.

Jerzy Płażewski, Film na Świecie

Moje NH
Strona archiwalna
Nawigator
PWŚCPSN
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
Program:
Moje filmy:
Indeks A-Z
Koncerty w Arsenale
Wydarzenia w Operze
Szukaj filmu/reżysera:
Skocz do cyklu: