|
|
|
|
|
22 LIPCA, 09:30
Teatr Lalek
|
|
|
|
|
|
23 LIPCA, 15:30
Teatr Lalek
|
|
|
|
|
|
Twoja metka
|
|
Wybierz kolor metki:
|
|
|
|
zielone: 36, zółte: 12, czerwone: 17
|
|
|
Niekoniecznie.
~ marakieno
|
Podyskutuj o filmie na forum
|
|
|
|
|
Na srebrnym globie
|
The Silver Globe
|
reż. Andrzej Żuławski
/
Polska 1976
/
166’
|
|
|
retrospektywa: Andrzej Żuławski
Informacje o cyklu
Inne filmy cyklu:
Błękitna nuta,
Borys Godunow,
Diabeł,
Kobieta publiczna,
Moje noce są piękniejsze niż wasze dni,
Na srebrnym globie,
Najważniejsze to kochać,
Narwana miłość,
Opętanie,
Pavoncello,
Pieśń triumfującej miłości,
Szamanka,
Trzecia część nocy,
Wierność
|
Retrospektywa Andrzeja Żuławskiego
Andrzej Żuławski (ur. 1940) jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych polskich reżyserów. Od lat tworzy kino emocjonalne, gwałtowne, obsesyjne, balansujące na granicy obrazowej histerii. Już jako debiutant, twórca wizjonerskiej Trzeciej części nocy (Polska 1971), Żuławski wyraźnie odstawał od peerelowskiego modelu kina i nigdy tak naprawdę się do niego nie dostosował. Po tym, jak cenzura zablokowała jego ekstrawaganckie projekty – nawiązującego do Marca 68 Diabła (Polska 1972) oraz apokaliptyczne s-f Na srebrnym globie (Polska 1976-87) – postanowił wyjechać do Francji i związać swoje artystyczne losy z kinem europejskim. Jego kolejne filmy: Najważniejsze to kochać / L' Important c'est d'aimer (Francja / Włochy / RFN 1975), Opętanie / Possession (RFN 1981), Kobieta publiczna / La femme publique (Francja 1984) czy Narwana miłość / L’amour braque (Francja 1985) nadal szokowały, zarówno nowofalową formą, jak i ekspresyjnym, nawet histerycznym stylem. Sam wyznaje, że robi filmy o tym, co go torturuje i najlepiej wyraża się za pośrednictwem postaci kobiecych. Wielu aktorkom – Małgorzacie Braunek, Romy Schneider, Izabelle Adjani czy Sophie Marceau – zaproponował najodważniejsze, a przy okazji najważniejsze role w ich artystycznym życiu. Przeglądowi filmów A. Żuławskiego towarzyszy wystawa plakatów przygotowana przez Muzeum Kinematografii w Łodzi. Zapraszamy do dyskusji na forum ENH
|
|
|
|
|
|
Strona archiwalna
|
|
|