menu
Opis wydarzenia
Strona internetowa artysty
Informacje o cyklu
Polityka poleca: Klub Festiwalowy
Kiedy, gdzie
22 LIPCA, 22:00
Arsenał - klub festiwalowy
Razem z:
Column One
Twoja metka
Wybierz kolor metki:
Opis metki:

Opis metki widoczny dla innych

Metki innych
zielone: 11, zółte: 5, czerwone: 11
Nie.
~ marakieno
ciekawe
~ wrocdan
eeeeehh szkoda gadać
~ kb17

Podyskutuj o filmie na forum

  Indeks cyklu  
Pitch Black
Nowa Zelandia 
Klub festiwalowy Arsenał

Polityka poleca: Klub Festiwalowy

Oferta muzyczna towarzysząca tegorocznemu Festiwalowi Era Nowe Horyzonty przypomina trochę obrazek w kalejdoskopie - wielobarwny, ale układający się w regularny wzór. We wrocławskim Arsenale od 17 do 27 lipca wystąpią bowiem wykonawcy reprezentujący rozmaite nurty muzyczne (od elektronicznego folku po hip hop) i różne kraje (od Japonii po Norwegię), a jednak cała ta różnorodność ma swój wspólny mianownik: muzyka, którą będzie można usłyszeć w klubie festiwalowym, lokuje się poza tryumfującym u nas na co dzień mainstreamem kultury popularnej.

Jedną z najważniejszych gwiazd jest tu z pewnością brytyjski duet Coldcut Journeys By VJ, czyli Matt Black i Jonathan More, założyciele słynnej wytwórni płytowej Ninja Tune. Black i More współpracują ze sobą od połowy lat 80., są mistrzami komputerowej metody cut and paste (wytnij i wklej), a także pionierami VJ-ingu, czyli tworzenia obrazów graficznych zsynchronizowanych z dźwiękiem. Do podobnej stylistyki nawiązuje inny duet - wrocławski Skalpel, nagrodzony w 2005 r. Paszportem Polityki i wydający swoje płyty w Ninja Tune, tym razem w projekcie Skalpel Sound Spectrum. Koniecznie polecić trzeba występ islandzkiego wokalisty Mugisona, zwanego "mistrzem gitary akustycznej i laptopa". Mugison wykorzystuje w swoich nagraniach nie tylko dźwięki gitary inkrustowane elektroniką, ale eksperymentuje również z pozamuzyczną fonosferą.

Na przeciwległym biegunie estetycznym w stosunku do wyżej wymienionych mieszczą się projekty znanego ze współpracy z Mike'em Pattonem norweskiego zespołu Kaada. Niektórzy nazywają tę muzykę indie-popem, inni mówią o wpływach metalowego rocka. Z rocka lider grupy John Kaada wziął niewątpliwie energię i zamiłowanie do "brudnych" dźwięków, ale trzeba przyznać, że to, co gra, zawsze wykracza poza schematycznie rozumiany idiom rocka i zaskakuje nawiązaniami do bardzo różnych inspiracji.

Przełamywanie schematów, przekraczanie granic gatunkowych jest na dobrą sprawę atrybutem wszystkich artystów reprezentowanych w programie klubu festiwalowego. Amerykański Food for Animals w zasadzie gra hip hop, choć jest to hip hop osobliwy, bo pożeniony z tak zwaną inteligentną muzyką taneczną (IDM). Z kolei nowozelandzka grupa Pitch Black miesza dub z elektronicznym ambientem, a niemiecka Column One, niegdyś po uszy zanurzona w techno, w ostatnich latach coraz wyraźniej zmierza ku psychodelii. Nawet maoryskie źródła muzyki Moany i jej zespołu The Tribe zderzają się z muzycznymi wpływami z innych stron świata.

Jak widać, repertuar klubu muzycznego Nowych Horyzontów sam w sobie stanowi ciekawy projekt artystyczny, znakomicie dostosowany do gustów publiczności całego festiwalu. Wiadomo przecież, że ta publiczność - co wynika z dotychczasowych doświadczeń, w znakomitej większości młoda, a zarazem otwarta na każdy przejaw ambitnej nowej sztuki - nie zadowala się byle czym i także w muzyce poszukuje o wiele więcej niż tylko prostej rozrywki.

Mirosław Pęczak, "Polityka"

 

www.polityka.pl

Moje NH
Strona archiwalna
Nawigator
PWŚCPSN
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
Program:
Moje filmy:
Indeks A-Z
Koncerty w Arsenale
Wydarzenia w Operze
Szukaj filmu/reżysera:
Skocz do cyklu: