menu
Opis filmu
Reżyser i filmografia
Pełna stopka
Film w internecie
Informacje o cyklu
Theo Angelopoulos – poezja obrazu
Kino Theo Angelopoulosa
Polityka poleca: Theo Angelopoulos - grecki wizjoner i poeta kina
Seanse
18 LIPCA, 12:45
Helios 2
19 LIPCA, 18:30
Helios 2
Pokazywany razem z:
Atena wraca na Akropol
Twoja metka
Wybierz kolor metki:
Opis metki:

Opis metki widoczny dla innych

Metki innych
zielone: 16, zółte: 19, czerwone: 25
Fabuła zapowiada się naprawde interesująco.
~ szemrany
Niekoniecznie.
~ marakieno
Koniecznie.
~ entroper

Podyskutuj o filmie na forum

  Indeks cyklu  
Pamiętny rok 36
Days of ‘36 / Meres tou 36
reż. Theo Angelopoulos / Grecja 1972 / 107’
retrospektywa: Theo Angelopoulos

Obsada

Kostas Pavlou, Thanos Grammenos, Jorgos Kiritsis, Christoforos Nezer, Jannis Kandilas (Kreezis)

Opis filmu

Pierwsza część trylogii historycznej Theo Angelopoulosa. Rok 1936, czas społecznych niepokojów, które ostatecznie doprowadzą do przejęcia władzy przez faszystowską dyktaturę Metaksasa. W trakcie robotniczej masówki zostaje zastrzelony aktywista związkowy. Oskarżony o jego zabójstwo Sofianos, działacz lewicowego podziemia, trafia do więziennej twierdzy. Wkrótce składa mu wizytę wysoko postawiony działacz partii prawicowej, Krezis, który, ku zdumieniu wszystkich, staje się zakładnikiem Sofianosa. Nikt nie jest w stanie wyjaśnić zagadki, jaki był powód odwiedzin Krezisa, a także od kogo więzień mógł otrzymać broń. Sofianos, grożąc Krezisowi śmiercią, uniemożliwia siłowe uwolnienie zakładnika. W gabinecie naczelnika więzienia zbierają się więc politycy, radząc nad metodami rozwiązania problemu. W końcu jedynym wyjściem okazuje się otrucie lub zastrzelenie więźnia. Sprawę komplikuje jednak tajemnicza zażyłość, jaka rodzi się między Sofianosem a Krezisem, oraz śledztwo adwokata, który odkrywa dziwne powiązania więźnia z prawicową władzą.

Pamiętny rok 36 stanowił zgryźliwy pamflet nie tylko na polityków rządzących Grecją w latach 30., ale przede wszystkim okazał się odważną parabolą reżimu Czarnych Pułkowników, władających krajem na przełomie lat 60. i 70. O niezwykłości filmu decydują także wyrafinowane pomysły inscenizacyjne, podkreślające groteskowość, ale też aktualność opisywanych zdarzeń.

Rafał Syska

 

Grecka dyktatura jest wyrażona poprzez formalną strukturę filmu. (…) Gdybym starał się wyrazić siebie bardziej klarownie, byłbym cenzorem. Tak więc zrobiłem film w taki sposób, aby widz dostrzegał cenzurę zawartą w samym filmie.

Theo Angelopoulos

Moje NH
Strona archiwalna
Nawigator
PWŚCPSN
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
Program:
Moje filmy:
Indeks A-Z
Koncerty w Arsenale
Wydarzenia w Operze
Szukaj filmu/reżysera:
Skocz do cyklu: